tisdag 11 januari 2011

Sova! part 2

Jippiee! Igår sov jag en hel natt för första gången sedan mitten av oktober!! Nog för att det var en vardag så vi snackar mellan typ 23-06, men ändå! Var tvungen att tänka efter om jag varit uppe på toa (brukar ju ske i robot-mode så ibland vet jag knappt om jag vaknar). Vad gjorde skillnaden? Jo jag bytte påse på kvällen. Brukar bara byta på morgonen.

Varför ett extra byte? Jag får en ring runt stomin av att plattan löser upp sig 0,3-0,5 cm. Därför tänkte jag att jag stämmer av hur mycket jag fått på dagen och natten. Detta gjorde nog att jag sov utan att oroa mig. Konstigt, har aldrig varit pga att plattan ska lossna jag vaknar, utan av att jag behöver tömma. Kanske kom det mindre i stomin i natt, vem vet? I natt får jag prova utan extrabytet och se vad som händer.

Kommer nog sova extra gott i natt eftersom fläkten som sitter i skortstenen, som i sin tur sitter precis ovanför min lägenhet är avstängd. I all annan stress har jag levt i ett konstant muller. Tär på krafterna. Först avstängd 1,5 år, sedan åtgärdad med vibrationsdämpare, bra i 3 mån och sedan muller i 1 år som åtminstone tog lite paus idag och ett tag framöver. Stackars ventilationsmannen som inte kan göra mer med den usla gamla fläkten och finns inget modernt alternativ, stackars mig som inte är nöjd men det finns inget att göra och stackars fastighetsägaren som får slänga pengar på detta för att de inte vill ge mig en annan lägennhet. Stackars alla oss. Men kul hade vi, jag och ventilationsmannen. Skrattade åt eländet. Vi kan skicka folk till månen men inte fixa så att fläkten är tyst.

2 stomibetraktelser för dagen:

1. Varför ska stomin vara aktiv på morgonen när jag måste fixa med allt. "Kan jag gå ut ur duschen nu eller kommer det komma något"...och givetvis börjar den bråka precis när man stängt av duschen. Meck, meck, meck. Först i början kunde jag inte tänka mig att duscha utan påse. Se på eländet. Men då jag fick lite sår efter stygn som inte löst upp sig tänkte jag att jag skulle prova. Nu känns det fräschare helt enkelt. Men lite meckigt när den är aktiv (och det är gärna min på morgonen konstigt nog)

2. Vem ska vinna, tråden eller huden?? Längst upp på snittet har jag en knut eller dylikt under huden som bara vill ut! Det är rött och svullet men gör inte ont. Min kropp vill inte gärna lösa upp stygnen har jag märkt. Kampen har hållt på ett tag och fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar