tisdag 25 januari 2011

Fix idé

Igår kväll när jag skulle byta bandage (gör det ibland på kvällen för att minimera det rosa runt stomin) fick jag för mig att det putade ut mycket mer runt stomin. Tyckte detta även gällde i morse. Men jag har ju en förmåga att få fix idéer, så jag försöker lugna mig själv. Föddes med navelbråck (vet inte om de sydde ihop det nu vid operationen) så jag har ju lite förkunskap om det där. Mitt navelbråck har aldrig gjort ont som så, men att pilla sig i naveln är inget jag ägnat mig åt, eller låtit barn göra (de verkar älska det). Helt enkelt en obehaglig känsla. Vill inte behöva dras med bråck runt stomin. Det var som sagt väldigt utbuktat runt stomin, kändes mycket mer spänt än vanligt. Men det är svårt att avgöra då min mage sväller under dagen så jag vet inte vad som är vad. Men tyckte som sagt att den var mer svullen på höger sida. Hoppas, hoppas det inte är det.

Har längtat hem till mysbyxorna hela dagen, redan innan jag lämnade lägenheten i morse. Dagen började med att jag höll på att svimma när jag gick ut ur duschen. Har hänt några gånger sedan op. Problemet är ju att man måste försöka skärpa sig och på på påsen. Vanligtvis är det ju bara att sätta sig på toan och böja ner huvudet, men har man en aktiv stomi blir det småkaos. Det är det som är det bästa med helgen, då går jag upp så sent att magen är helt tom och inaktiv. Påsbyte blir enkelt. Brukar till och med vädra pricken lite så den får se världen och huden får andas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar