söndag 2 januari 2011

Lite anonym

Jag vet att jag är en aning anonym men tror att jag behöver vara det just nu för att kunna skriva av mig allt jag tänker och känner. Då åtminstone 1 person hittat hit (trodde jag aldrig..) så kommer lite info om min sjukdomshistoria:

25 år: diagnos Ulcerös proktit. Endast 8 cm av ändtarm inflammerad. Tog några månader att få rätt medicin. Kommer ihåg att jag mådde dåligt under denna period. Trött och hängig. Diagnos var lätt då syster och far har samma sjukdom. 

Åren gick och jag gick endast på återbesök vartannat år. Inte undersökning varje år. Inget jag egentligen tänkte på. När bekymmer med skov hjälpte medicinen bra.

Årsskifte 08/09 större problem än jag tidigare haft. Undersökning visade att 15 cm av ändtarmen var inflammerad. Inga problem fick ny variant av medicin som funkade bra.

32 år: Höst 2010. Hade väl lite problem med tarmen, men inte mer än vad jag haft tidigare. Insjuknade i feber 2 ggr i snabb följd. Något jag inte tänkte på då, men så här i efterhand var det lite konstigt. Började få lite kramp i magen i början av oktober och magen kurrade lite konstigt. Trodde det var mensvärk. I mitten av oktober blev magen värre. Började springa 15 ggr på toa om dagen. Fick stolpiller med kortison av min läkare. Envisades med att jobba 1 vecka med detta. Fattar inte hur jag pallade. Började springa mer och mer på toa på nätterna och fick feber. Sjukskrev mig 1 vecka och fick kortison i tablettform. När jag tagit dessa 6 dagar sade min läkare till mig att åka till akuten. Hade bara blivit värre.

12 h på akuten - 3 dagar på medicinavdelningen utan att kroppen svarade på kortison intravenöst. Redan dag 2 började det snackas om operation. Jag kunde inte fatta. Var nog både chockad och för sjuk för att fatta - Akutoperation (efter att ha sett tarmen själv dag 3 vid koloskopi försod jag läget. illa, illa.)- 14 dagar på kirugavdelning efter operation. Kort om tiden på sjukhuset. Kommer säkert mera. Har svårt att minnas. Bra på att fötränga. Kanske bra inför framtida operationer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar