söndag 13 maj 2012

Högt och lågt

Kul, tråkigt, glad, ledsen. Upp och ner är det här. Hade ett positivt och negativt besök hos stomiterapeuten för att följa trenden. Som vanligt bytt ejag  inte påse på morgonen vid besöket. Just denna dag hade det läckt ganska mycket under plattan. Vi pratade lite om det och mätte stomin. Vi tittade lite på det faktum att stomin liksom sjunker in och lägger sig i nivå med huden den överst halvan. Ska prova att göra lite större hål. Ännu ett hjälpmedelskort, ännu fler kartonger i lägenheten. Hon pratade även om att testa ännu mer konvex platta, men jag vill inte. Hon hjälpte mig ta bort lite stygn. Det som stack ut ur stomin fick jag mecka med själv, då hon inte såg. Igår såg jag att vi missat ett stygn till. Provade att dra lite i det men satt fast, så jag avvaktar lite. Jag tog upp frågan kring när man väljer att göra om operation, nu när min faktiskt inte är så lång som den bör vara och hon sa att det var upp till mig. Jag blev väldigt förvånad. Blev både glad och ledsen på något sätt. Glad över att jag har något att säga till om men ledsen över att det återigen är jag som ska vara expert på något jag inte är expert på. Min plan nu är att avvakta då det ändå funkar hyfsat med mina påsar och jobba på att träna upp magen för att se om det tar bort bulligheten lite. Jag är ju ganska supersmal, men har liksom en bullig mage. Än värre nu. Naveln och navel nr 2, dvs där ärret gick upp, ställer till det ännu mer. Jag ska kontakta stomiterapeuten innan sommaren så får vi se då hur allt funkar.

1 kommentar:

  1. Hej och go midsommar!

    Jag op 8 mars, det va min 5 stomi op men precis som du så blev stomin för låg.. läckage hela tiden och byte av bandage flera gånger om dagen. Jag begärde en ny op på en gång så för två veckor sedan fick jag min 6e operation. I början var det otroligt jobbigt, göra operationer så tätt samt hade jag så svårt att lita på min kirurg när det blivit fel en gång men idag har jag en stomi som fungerar... 2-3 cm hög och är utan läckage. Precis som du beskriver dig är jag väldigt smal men har väldiga ojämnheter på mina mage.. tror det beror endel på alla operationer.

    i vilket fall vill jag bara berätta att jag blev bättre när jag opererade mig och att jag tycker att du är duktig som kämpar.

    kram Jessi

    SvaraRadera